Płatki owsiane górskie-przygotowanie

Płatki owsiane górskie – jak przygotować?

Górskie płatki owsiane są świetnym źródłem witamin z grupy B, magnezu, żelaza, cynku, potasu, fosforu, wapnia. Na szczególną uwagę zasługuje zawartość kwasu foliowego, które znacząco wpływają na naszą pamięć, samopoczucie i koncentrację oraz ogólne funkcjonowanie organizmu.
Górskie płatki mają znacznie więcej wartości odżywczych niż błyskawiczne. Są stanem pośrednim, pomiędzy zwykłymi a błyskawicznymi płatkami.

Krótkie porównanie rodzajów płatków owsianych

Płatki błyskawiczne- są najbardziej rozdrobnione i jednocześnie najbardziej przetworzone. Wyróżniają się najmniejszą ilością wartości odżywczych, jednak aby je przygotować wystarczy zalać je wrzątkiem czy zalać jogurtem na noc.

Płatki owsiane zwykłe- poddane bardzo małej obróbce. Produkuje się je ze zmiażdżonych ziaren owsa. Zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, jednak by je zjeść powinno się najpierw je ugotować.

Górskie płatki owsiane- stanowią idealne połączenie właściwości dwóch wyżej wymienionych rodzajów. Aby je przygotować wystarczy jedynie doprowadzić je do wrzenia, zachowując przy tym dosyć dużą ilość składników mineralnych.

Jak przygotować górskie płatki owsiane:

W zależności od wersji owsianki jaką chcemy przygotować, możemy do ugotowania jej użyć mleka lub wody. Możemy przed przygotowaniem przemyć płatki wodą i powybierać z nich łuski których nie udało się pozbyć na etapie produkcji.

Owsianka na mleku:

Płatki owsiane przesypujemy do garnka, następnie zalewamy je mlekiem tak by były przykryte z naddatkiem i gotujemy, by doprowadzić do wrzenia. Gdy tylko mleko się zagotuje, odstawiamy garnek z palnika i przelewamy owsiankę na talerz. Należy pamiętać, by cały czas kontrolować ilość mleka, ponieważ podczas gotowania intensywnie paruje, a owies pochłania wodę.

Owsianka na wodzie:

Dokładnie wypłukaną owsiankę zalewamy wodą i gotujemy podobnie jak w wersji na mleku. Gdy woda zacznie wrzeć, możemy przestać podgrzwać przygotowywaną owsiankę. Tak przygotowane płatki na mleku możemy podać z owocami, dżemem lub na inny sposób.

Te dwa sposoby można bardzo łatwo udoskonalić dodając do nich inne składniki. Dobrym pomysłem na śniadanie będą płatki owsiane z jogurtem naturalnym, które w połączeniu z kawałkami owoców będą zdrowszą alternatywą dla niektórych niezbyt zdrowych płatków śniadaniowych.

Płatki owsiane są bardzo dobrym źródłem węglowodanów i soli mineralnych, dodatkowo zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. I w dodatku są smaczne 🙂 (a przynajmniej można zmienić przepis tak, by były bardziej znośne).